söndag 26 oktober 2014

Utlåtande efter en säsong om Kunnan Fly

Sådär.
Nu har de sista höstlöven fallit och fisket är iallafall just nu på paus.
Min hemmaå går enormt högt och man får fiska sina torrflugor jäkligt djupt om någon fisk skall stiga mot dem.
För den sakens skull är inte fiskesäsongen slut, det är både sjöfiske och då ån lugnat sig, nymffiske kvar innan isen lägger sig och spöt hamnar på hyllan.

Nu har jag fiskat med mitt Kunnan Fly #6/7 en säsong.
Det har varit med vid sjöfiske och strömvatten, abborre, lättare gäddfiske, öring och röding.
Först och främst så står jag fast vid det jag skrev i våras.
Det kastar bra och långt.
Stora flugor är inget problem och gör streamer och popperfisket enkelt och roligt.
Få saker är värre än att stå och streta med att få ut flugan över ett större område.
Rullen beter sig otrloligt bra, får inga överslag utan bromsen gör sitt jobb.

Att drilla fisk på det är också riktigt härligt.
En större fisk får det att böja sig en bra bit ned i klingan men för den sakens skull så är det inte tråkigt när det är lite mindre fiskar som kliver på.
Jag skulle valt en något lägre klass om jag tex bara fiskade i strömvatten men för sjöfiske och där fisken är stor eller du behöver kunna trycka ut ett längre kast är det ett väldigt bra allaround.

Det är inget synligt slitage på det efter sommaren och jag har andra spön som har fått betydligt mer stryk.
Av det kan jag jag inte avgöra annat än att det är kvalitét i komponenterna.

Ett snyggt och bra spö till ett lågt pris.
Skall du skaffa dig ett bra allaround med plats att växa i så tycker jag att Kunnan Fly Sensitive är ett jättebra nybörjarspö.
Även för den lite mer erfarne flugfiskaren som vill ha ett backup om förstaspö skulle gå sönder eller som vill satsa lite mer på sjöfiske eller kanske vill kunna kasta fast det blåser på kalfjället rekommenderar jag det lika väl.
Det kommer att få följa mig på flera fisketurer och det skall bli spännande att se hur det håller med åren.

Tight lines // Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar