torsdag 27 mars 2014

Kunnan Flugspö #6-7 "Första intrycket"



Hej, för er som har missat det på Facebook heter jag Fredrik Lovéus och är Vildmarkslivs nya spötestare när det kommer till flugavdelningen.

Jag testkör ett Kunnan Flugspö 9 fot i klass 6-7.
Anledningen till att det är den spöklassen är att det är den jag tycker är allra mest allaround.
Det fungerar både till nymf och torrflugefiske, särskilt där fisken är lite större och man kan behöva sätta lite press på den, men också till sjöfiske, abborre, mindre gäddflugor och även mindre laxvatten.
En bra klass när man skall börja alltså.

Till det här spöt har jag en Kunnan Sensitive-rulle #5-6.
Tänker man sig fiska havsöring eller lax skulle jag gå på #7-9 som ju sväljer lite mer lina och framförallt backing.

Linan jag använder är en Rio Dart Wf6F, alltså en "weight forward" (man kan säga att det är standard på dagens moderna fluglinor) i klass 6. F står för FLYT.
Att jag valde den är för att den har en kort klump och klarar både underhandskast, sk Spey men också att bära ut och vända över lite större flugor av modellen man kör till gädda.
Skall man kasta de värsta påskkycklingarna får man välja ett kraftigare spö men jag kan säga att jag tagit både en och annan fin gädda på lite mindre flugor.

För att sammanfatta är det alltså ett
Kunnan 9' #6-7
Kunnan Sensitive #5-6
Rio Dart WF6F

Vad tycker jag om spöt då?

Först och främst gillar jag att det är fyrdelat.
Ju fler delar destå lättare blir det att få med sig det när man skall iväg.
Framförallt när man reser tycker jag det är trevligt att ha en kortare spötub.
Dessutom levereras spöet med en extra toppdel, någonting som verkligen inte är standard i den här prisklassen!
Handtaget är i kork och i profilen halfwell, en profil som jag förknippar med lite finlir och ett avslappnatt grepp.
Tumgreppet, som var nytt för mig, var riktigt trevligt och gör att man lätt hittar sitt grepp.
Rullfästet har, som ni ser på bilden högst upp, dubbla muttrar så att rullen sitter där den skall.
Över lag känner jag att det är ett bra spö med fina lindningar, bra linförare och bra kvalitét.
Jag äger dyrare spön som känns sämre faktiskt.

Rullen vart jag kär i.
Den har det allra viktigaste, en lättreglerad broms.
Jag drillar ofta fisk lika mycket med att reglera bromsen som jag gör med veven och spöet, alltså är det ett måste.
Hur den håller upp emot en öring över kilot hoppas jag kunna rapportera snarast.
Dessutom är det en kaxig färg, jag gillar det.


Kastmässigt känns det bra.
Ett relativt långsamt spö som laddar bra och böjer fint.
Överhandskast säger oftast inte jättemycket om man kan kasta.
På längre avstånd så är det dock viktigt att linan bär bra och inte bara dänger ned flugan på vattenytan, det skrämmer gärna skygg fisk.
Det momentet klarade den bra.
Det jag blev imponerad av var framförallt hur bra den hanterade speykast.
Här under har ni en video där jag testar lite olika kast.
På tafsen satt en tung nymf och jag har inte plats att göra överhandskast pga skogen bakom mig.
Alltså blir det enhands-spey.
Notera hur liten linbåge jag behöver för att kunna sträcka ut kasten.
Här jobbar jag ganska kort, ungefär 15 meter från spötopp till fluga och gav jag en liten djupare D-loop bakom mig kunde jag utan problem kasta 20.

I turordning är det några Snap C, Single Spey och slutligen Perry Poke, allt kast har sina användningsområden och tillfällen.
Undrar du över allt det här med speykast och tycker det verkar krångligt?

Vi kommer att ha en kastkurs senare i vår!





Och hur vart det med fisken då?
Jodå, årets första harr krokades och landades i solbelysta Unnån, strax norr om Orsa.

Tight lines! // Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar